
Vauriohaku
K-17625 SK11 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat, SK11 – 8.8.2007 0:00
Kattila oli koko päivän 1200 tka/d kuormalla ja iltavuoron alussa kuorma nostettiin 1240 tka/d. Savukaasupuhaltimien veto-ohjaukset olivat kuorman noston jälkeen noin 70% luokkaa. Moottoreiden kuormat olivat noin 80%. Iltavuorossa klo 20.37 savukaasupuhallin 3 pysähtyi kuitenkin häiriöön (ilmeisesti termistoriin), minkä seurauksena savukaasupuhaltimien 2 ja 1 ohjaukset nousivat 100%:n. Tästä johtuen savukaasupuhallin 2 pysähtyi häiriöön (termistori?). Operaattori pystyi pitämään 1. savukaasupuhaltimen ajossa. Kattila oli paineen puolella noin 2 min, kunnes kaapelointi vioittui ja lipeänpoltto loppui. Kattila tuuletettiin ja otettiin kaasutulille. Savukaasupuhaltimien 2 ja 3 sähkömoottoreiden pintalämpötilat olivat poikkeuksellisen korkeat (noin 100C).
Ruiskutasojen automaatiokaapelit ja ohjausilmaputket on suojattava tai rakennettava metalliputkesta. Automaattisia voitelulaitteita käytettäessä tulee huolehtia, ettei pitkällä ajanjaksolla moottoreihin ei kerry haitallista määrää rasvaa. Moottorityypin soveltuvuus taajuusmuuttajaan on tarkastettava aina moottorivaihdon yhteydessä.