
Vauriohaku
K-17625 SK11 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat, SK11 – 21.10.2017 3:56
La 21.10.2017 valvomon hälytysjäjestelmään tuli hälytys, että soodakattila SK11:n nuohoin nro 23 oli jäänyt sisään. Kiertomies TSu lähti tutkimaan tilannetta ja havaitsi kattihuoneessa erittäin voimakasta puhallusääntä ja saapuessaan ko. nuohoimen lähistölle totesi varovasti kattilan kulman takaa tähystäen, että nuohoushöyryä puhalsi täydellä teholla sisään jääneestä nuohoimesta kattilahuoneeseen.
Operaattori pysäytti nuohouksen ja henkilökunta ryhtyi toimiin nuohoimen ulos saamiseksi.
Todettiin, että nuohoimen sisäputki oli irtipoikki, jolloin nuohoimen ulkoputkea keploteltiin erinäisin keinoin takaisin jäljelle jääneen sisäputken päälle saaden se lopulta väkisin ulos.
Rytäkässä oli hajonnut putken pyöritysketjun kiristin, kaapeliohjaimet yms. muuta pienenpää.
Nuohointa ma 23.10. tutkittaessa kp-asentajat huomasivat viereisen nuohoimen nro 11 kulkiessa, että siitäkin oli putki puoliksi poikki puhaltaen höyryä voimakkaasti ulos kattilahuoneeseen. Nuohoin 11:een alettin vaihtamaan sisäputkea ja tällöin havaittiin,
että noin puolivälissä vaurioputken sisällä oli ilmeisesti jonkinlainen ohjainholkki, kun putkea on jatkettu ja hitsattu päitä yhteen, mutta n. 30 mm pitkä holkki ei ollut mitenkään kiinni missään.Myöhemmin nro 23:a tutkittaessa havaittiin niinikään, että siellä oli samanlainen holkki, mutta n. 1 – 1,5 m kattilan seinästä katsoen. Tämänhetkisen tiedon mukaan näyttäisi, että em. putket olisivat alkuperäisiä 2000-luvun alkupuolelta, talossa olevista myöhemmin toimitetuista varosaputkista ei noita holkkeja ole löytynyt. Tutkimukset jatkuvat.
Kattilassa 10 kpl ko. nuohoimia, jotka kaikki koeajettiin, mutta ainakaan vuodoiksi asti kehittyneitä vaurioita ei löydetty.
Kyseessä olevan tyyppiset nuohoinputkivauriot ovat erittäin vaarallisia käyttöturvallisuuden kannalta, kun n. 32 bar/300*C höyry puhaltaa täydellä rekyylillään kattihuoneeseen.
Nuohoinputkien kunnonseuranta on varsin haastavaa niiden suuren lukumäärän, toimintatavan ja käytännön toteuttamisen vuoksi ainakin ajon aikana.
Jatkettuja sisäputkia ei hyväksytä.
Laitetoimittaja tekee lisäselvitystä aiheesta, miten tämä on mahdollista.