
Vauriohaku
K-17625 SK11 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat, SK11 – 20.4.2016 10:00
Laitoksella huoltopäivä, kattila kaasutulille huoltotöiden vuoksi (liuottimen hönkäpesurin puhdistus yms.)
Samalla tarkastettiin sularännit, jolloin löytyi molemmista ajossa olevista ränneistä (2 & 3) säröjä.
2-rännissä säröjä n. 20 kpl, kokeiltu hionnalla poistaa.
Näyttämät vähenivät ja heikkenivät, mutta pari syvemmäksi tulkittua jäi, jolloin ränni vaihtoon.
Ko. ränni vaihdettu ja otettu ajoon 19.03.2016 ekovuodon yhteydessä, elinkaari 1 kk.
3-rännissä 3 kpl säröjä, jotka poistuivat arviolta ehkä n. 0,5 mm hionnalla, joten jätettiin ränni vaihtamatta ja seurantaan.
Ko. ränni tarkastettiin viimeksi niinikään 19.03., jolloin todettiin virheetömäksi aiemman ajojakson (27.01 – 19.03. = n. 7 vk jälkeen), nyt havaitut säröt tulleet siis ajojaksolla 19.03 – 20.04. = 4,5 vk)
Päätelmä:
Näyttäisivät säröt edelleenkin ilmestyvän pääsääntöisesti noiden särmäyskoneen lestien jättämien jälkien väliin.
Säröjen päät ovat lähes poikkeuksetta noiden em. jälkien tuntumassa ja antavat voimakkaan väri-indikaation,
josta voisi päätellä niissä olevan syvyyttä juuri särön päissä, joka taas johtaa ajatukseen, että ne saisivat alkunsa
juuri noista em. jäljistä.
Tapahtuuko levyn muokkauksen yhteydessä jotakin sellaista, mikä altistaa sen tietyt kohdat eritysen herkiksi
säröilylle ja muut kouruun kohdistuvat rasitukset ovat sitten kaikenkaikkiaan liikaa sen lujuudelle ?
Odotetaan jatkotutkimuksen tuloksia.
Kouruosan säröily (pintamateriaali tyssääntyy) syntyy lämpökuorman muutoksista (sulan tai jäähdytysveden virtauksen/lämpötilan vaihtelu) yhdistettynä jännityskorroosioon. Tyypillisesti tämä ilmenee poikittaisina säröinä kourun pohjalla tai sularajalla. Säröt syntyvät helpommin voimakkaasti muokattuun teräkseen