
Vauriohaku
K-17625 SK11 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat, SK11 – 1.6.2016 10:00
Tehtaalla muun huoltotoimien yhteydessä pidettiin myös SK11:llä huoltopäivä.
Kattila kaasutulilla ja suoritettiin sulantulon loputtua jo rutiinitoimenpiteeksi muodostunut rännien särötarkastus.
Todettiin, että molemmissa ajossa olleissa ränneissä (nro 2 & 3) säröjä.
Taustaa:
Edellisesen huoltopäivän yhteydessä 20.04.2015 havaittiin niinikään ränneissä säröjä.
Tuolloin vaihdettiin huonompi 2-ränni ja kokeiltiin pienempien näyttämien johdosta hioa 3-rännin säröjä pois. Ne saatiinkin poistettua varsin kohtuulisella hionnalla ja tunkeumanestetarkastuksella todettiin ränni ehjäksi, joten se jätettiin ajoon.
Nyt havaittiin 2-rännissä (vaihdettu siis 20.04.) muutama hentoinen särö rännin loppupään seutuvilla ja 3-rännissä varsin voimakkaasti esiintulleet säröt täsmälleen samoissa paikoissa, joista ne hiottiin pois 20.04.
Vaihdettiin molemmat rännit, koska tuo hiontakokeilu ei tuonut ratkaisua säröjen poistumiseen, vaan ne näyttävät tulevan uudellen täsmälleen samaan paikkaan.
Ränni 2 vaihdettu/otettu ajoon 20.04. -> elinkaari 42 pv
Ränni 3 vaihdettu/otettu ajoon 27.01, tarkastettu 19.03. ja todettu virheettömäksi,
20.04. todettu säröjä, hiottu ja todettu ehjäksi ja 01.06. todettu säröt samoissa paikoissa,
kokonaiselinkaari siis 125 pv (n. 4 kk).
Materiaali patarauta (St37)
Päätelmä:
Hionta + tunkeumanestarkastus osoittaa säröjen hävinneen, mutta ilmestyvät samoille sijoileen uudelleen, mikähän mahtaisi olla mekanismi ?
Aiheuttako hionta kuitenkin säröjen piiloutumisen, eikä tunkeumaneste niitä tavoita ?
Jos näin olisi, miten on noin yleensä jatkossa suhtauduttava hionnan jälkeisiin pintatarkastuksiin (compund jne), poistuvatko ne vai jäävätkö näyttämät tulematta ?
Odotetaan jatkotutkimuksen tuloksia.
Kouruosan säröily (pintamateriaali tyssääntyy) syntyy lämpökuorman muutoksista (sulan tai jäähdytysveden virtauksen/lämpötilan vaihtelu) yhdistettynä jännityskorroosioon. Tyypillisesti tämä ilmenee poikittaisina säröinä kourun pohjalla tai sularajalla. Säröt syntyvät helpommin voimakkaasti muokattuun teräkseen