s-icon-white-003

Vauriohaku

K-13705 SK10 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat SK10 – 6.5.2015 8:00

Käsitelty1
IlmoittajaTero Arvilommi
Vaurio havaittu6.5.2015 8:00
Kattilan käyttötilanne, jossa vaurio havaittiinmuu tuotantokatkos
Vaurioitunut osamuu osa
Vaurioitunut, jos muu osa mikäSularännit 2 kpl
Tulipesän vauriokohta
Tulipesän vauriokohta
Vaurion sattuessa ilmenimuuta
Vaurion sattuessa, jos sulavesiräjähdys, lukumäärä
Vaurion sattuessa, jos muuta, mitäVoimakkaita, silmin havaittavia säröjä ränneissä
Kattilan alasajotapanormaali alasajo
Seisokkiaika, tuntia
Lisätiedot

SK10 ajettu alas 05.05.2015  klo 22.35 seuraavan päivän 06.05.2014 huolto-ja puhdistustöitä varten. Tarkoitus oli vaihtaa samalla rännit varotoimenpiteenä, sillä SK11:llä havaittu vastaava vaurioindikaatio muutamia päiviä sitten ekonomaiserivuodon yhteydessä (01.05.2015).

Rännien pesun jälkeen oli jo silmämääräisesti havaittavissa molemmissa ränneissä runsaasti varsin suurenoloisia poikittaisia säröjä kärjistä lähes puoleenväliin ränniä. Tunkemanestetarkastuksella tutkitaan vielä, löytyykö myös pitkittäisiä säröjä.

Tämänhetkisen tiedon mukaan rännit olisivat tuota kovempaa materiaalia S355 kun pitäisi olla S235 ja nuo pitkittäispokkausten aiheuttamat urat olisivat syntyneet liian terävästä lestistä, jolla noita aiempiakin rännikouruja on särmätty.

Vauriorännit otettu ajoon 06.03.2015, joten elinkaareksi jäi 61 pv (= n. 2kk)

Liitetiedostot
Kuvaus
Status
Lausunto

Odotetaan jatkotutkimuksen tuloksia.

Kouruosan säröily (pintamateriaali tyssääntyy) syntyy lämpökuorman muutoksista (sulan tai jäähdytysveden virtauksen/lämpötilan vaihtelu) yhdistettynä jännityskorroosioon. Tyypillisesti tämä ilmenee poikittaisina säröinä kourun pohjalla tai sularajalla. Säröt syntyvät helpommin voimakkaasti muokattuun teräkseen

Kirjoita kommentti

Sinun täytyy olla kirjautunut, jotta voit jättää kommentin.