
Vauriohaku
K-13705 SK10 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat SK10 – 5.3.2015 12:00
Kattila oli ajettu öljytulille edellisenä yönä, huoltopäivä mm. liuottimen hönkäpesurin puhdistus sekä muita huoltotoimenpiteitä. Päätettiin suorittaa ränneille NDT-kontrollitarkastus tunkeumanesteellä, koska aiemmat rännit oli jouduttu vaihtamaan 14.12.2014 voimakkaiden poikittaissäröilyjen takia jo n. 7kk:n ajojakson jälkeen.
Tarkastaja TS ryhtyi aamulla toimeen ja ilmoitti n.klo 10, että rännit olivat virheettömät. Totesi tosin asiaa raportoidessaan, että rännien alapäistä jäi n. 20cm tarkastamatta, koska rännihöyryt tohisivat sen verran, että indikaationesteet huuhtoutuivat pois juuri em. alueelta estäen tarkastuksen. Höyryongelma eliminoitiin ja tarkastukset jatkuivat. Tovin kuluttua raportoitiin, että molempien rännien päissä juuri tuolla aiemmin tarkastamattomilla alueilla oli useita pitkittäisiä- ja yksi hentoinen poikittainen näyttämä -> rännit vaihtoon, ajojaksoksi jäi runsaat 2,5 kk (tarkemmin 82pv).
Tulet sammutettiin ja ryhdyttiin pohjan jäähdyttämiseen. Tämänhetkisen tiedon mukaan näihin kahteen viimeiseen vauriotapahtumaan on kaksi varsin selkeää syytä:
Tämän hetkisen tiedon mukaan näihin kahteen viimeiseen vauriotapahtumaan on kaksi varsin selkeää syytä:
- rännien materiaali ei ole sitä, mitä on tilattu ja määrätty. Pitäisi olla EN S235 (St37), mutta olikin S355 (St52).
- rännien kourujen pokkaukseen on käytetty aivan liian terävää lestiä, joka on jättänyt varsin syvät pituussuuntaiset urat kourun pintaan, joista säröt ovat saaneet alkunsa.
Nämä em. faktat siitäkin huolimatta, vaikka tekijätahoa on valistettu & opastettu ko. asioiden suhteen keskimääräistä aktiivisemmin lähes kaikin käytettävissä olevin keinoin. Aiemman rännivaurion (14.12.2015) tutkimukset vielä kesken, niistä palautetta myöhemmin lisää, kun on enemmän faktaa esitettäväksi. Samassa yhteydessä havaittiin:
- molempien rännien muurauskotelon valut hiukan vajaat, täytetty tamppimassalla ränniasennusten yhteydessä
- edellisessä ränninvaihdossa on 1-rännin "naamalevy" jäänyt toiselta puoleltaan ilmeisesti useita millejä irti muurauskotelon vastinpinnasta, koska nyt rännin alapää siirtyi n. 70-80mm oikealle.
Epäillä sopii, että em.löydösten vuoksi on sulavuodon mahdollisuus ohi rännin ollut varsin mahdollinen.
Odotetaan jatkotutkimuksen tuloksia.
Kouruosan säröily (pintamateriaali tyssääntyy) syntyy lämpökuorman muutoksista (sulan tai jäähdytysveden virtauksen/lämpötilan vaihtelu) yhdistettynä jännityskorroosioon. Tyypillisesti tämä ilmenee poikittaisina säröinä kourun pohjalla tai sularajalla. Säröt syntyvät helpommin voimakkaasti muokattuun teräkseen