s-icon-white-003

Vauriohaku

K-13705 SK10 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat SK10 – 22.10.2013 3:56

Käsitelty1
IlmoittajaTero Arvilommi
Vaurio havaittu22.10.2013 3:56
Kattilan käyttötilanne, jossa vaurio havaittiinvuosihuolto
Vaurioitunut osatulistin
Vaurioitunut, jos muu osa mikä
Tulipesän vauriokohta
Tulipesän vauriokohta
Vaurion sattuessa ilmenivesivuoto tulipesään
Vaurion sattuessa, jos sulavesiräjähdys, lukumäärä
Vaurion sattuessa, jos muuta, mitä
Kattilan alasajotapa
Seisokkiaika, tuntia24
Lisätiedot

Tehtaalla vuosihuoltoseisokki 10/2013. SK10:llä suoritettu normaaleja korjaus- ja huoltotöitä, mm. 2-tulistimella vaihdettu käyriä 23 kpl ja 3-tulistimella suoritettu paksuusmittauksia tulistinkäyrille ja vaihdettu primääritasolla takaseinän ilmasuuttimen väistöputkia 2 kpl vakavan särölöydöksen vuoksi. Painerunkoon kohdistuneiden hitsaustöiden vuoksi suoritettiin 22.10.2013 klo 00:56 tiiveyskoe 90bar. Kattila vaikutti ensimmäisten tarkastuskierrosten perusteella tiiviiltä, mutta sitten havaittiin 3-tulistimen 2-elementissä vasemmalta lukien uloimman kirkkaan lenkin SS2338 (TP347H) -24/d=57×6,3/7,1 käyrän r=80 taivutuksen sisäpuolella pieni tummempi täplä ja samalla kohtaa suojalavan päällä halkaisijaltaan n. 50mm tumma jälki, jotka näyttivät kauempaa tarkastellen UÄ-anturin kontaktigeeliltä. Pudotettiin paine 50 bar:iin, jolloin päästiin tutkimaan kohdetta lähemmin. Kävi ilmi, että em. taivutuksessa oli putken poikkisuuntainen särö pituudeltaan n. 1/4 putkea, josta meni hyvin vaimeasti vettä. Kattila tyhjennettiin korjaustoimenpiteitä varten. Särölöydöksen ollessa varsin erikoisen, päätettiin tutkia myös tulistimen muut vastaavat käyrät, elementtejä 21 kpl, 4 lenkkiä/elementti ja 2 taivutusta/lenkki eli yhteensä 168 kpl. Tunkeumanestetarkastuksessa löydettiin viereisestä 3-elementistä 1 kpl vastaava särön alku, joka olisi todennäköisesti äitynyt vuodoksi varsin pian. Vauriokäyrät olivat v. 2006 vaihdettuja varaosakäyriä, joissa 13CrMo44-hitsauspäät, tulistinvaiheen alkuperäisiä käyriä vuodelta 2001 jäljellä vielä suurin osa. Käyrät vaihdettiin, toiseen vastaava varaosakäyrä ja toiseen varaosapulan vuoksi taivutettiin 13CrMo44-käyrä, joka vaihdetaan seuraavassa seisokissa kirkkaaksi. Tiiveyskoe 24.10.2013 klo 15:12, OK. Vauriokäyrien syntymekanismin tutkimuksessa (VTT), todetaan että: Vaurio on syntynyt väsymisen ja kloorin kiihdyttämän raerajakorroosion yhteisvaikutuksesta herkistyneessä materiaalissa. Tapaukseen liittyy myös vaaratilanne josta erillinen raportti kts. liite

Kuvaus
Statusok
Lausunto

Kannattaa tarkistaa vastaavat paikat / kiinnittää huomiota myös käyrien sisäpuoleen. Tarkastus suositellaan tehtävän fluoresoivalla tunkeumanesteellä. Vastaavan vaurion mahdolliseen syntyy vaikuttaa materiaalin muokkaus mm. taivutusprosessi, kylmämuokkauksen määrä, onko liuotushehkutettu yhdistettynä käyttöympäristöön.

Kirjoita kommentti

Sinun täytyy olla kirjautunut, jotta voit jättää kommentin.