
Vauriohaku
K-13705 SK10 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat SK10 – 22.10.2013 3:56
Tehtaalla vuosihuoltoseisokki 10/2013. SK10:llä suoritettu normaaleja korjaus- ja huoltotöitä, mm. 2-tulistimella vaihdettu käyriä 23 kpl ja 3-tulistimella suoritettu paksuusmittauksia tulistinkäyrille ja vaihdettu primääritasolla takaseinän ilmasuuttimen väistöputkia 2 kpl vakavan särölöydöksen vuoksi. Painerunkoon kohdistuneiden hitsaustöiden vuoksi suoritettiin 22.10.2013 klo 00:56 tiiveyskoe 90bar. Kattila vaikutti ensimmäisten tarkastuskierrosten perusteella tiiviiltä, mutta sitten havaittiin 3-tulistimen 2-elementissä vasemmalta lukien uloimman kirkkaan lenkin SS2338 (TP347H) -24/d=57×6,3/7,1 käyrän r=80 taivutuksen sisäpuolella pieni tummempi täplä ja samalla kohtaa suojalavan päällä halkaisijaltaan n. 50mm tumma jälki, jotka näyttivät kauempaa tarkastellen UÄ-anturin kontaktigeeliltä. Pudotettiin paine 50 bar:iin, jolloin päästiin tutkimaan kohdetta lähemmin. Kävi ilmi, että em. taivutuksessa oli putken poikkisuuntainen särö pituudeltaan n. 1/4 putkea, josta meni hyvin vaimeasti vettä. Kattila tyhjennettiin korjaustoimenpiteitä varten. Särölöydöksen ollessa varsin erikoisen, päätettiin tutkia myös tulistimen muut vastaavat käyrät, elementtejä 21 kpl, 4 lenkkiä/elementti ja 2 taivutusta/lenkki eli yhteensä 168 kpl. Tunkeumanestetarkastuksessa löydettiin viereisestä 3-elementistä 1 kpl vastaava särön alku, joka olisi todennäköisesti äitynyt vuodoksi varsin pian. Vauriokäyrät olivat v. 2006 vaihdettuja varaosakäyriä, joissa 13CrMo44-hitsauspäät, tulistinvaiheen alkuperäisiä käyriä vuodelta 2001 jäljellä vielä suurin osa. Käyrät vaihdettiin, toiseen vastaava varaosakäyrä ja toiseen varaosapulan vuoksi taivutettiin 13CrMo44-käyrä, joka vaihdetaan seuraavassa seisokissa kirkkaaksi. Tiiveyskoe 24.10.2013 klo 15:12, OK. Vauriokäyrien syntymekanismin tutkimuksessa (VTT), todetaan että: Vaurio on syntynyt väsymisen ja kloorin kiihdyttämän raerajakorroosion yhteisvaikutuksesta herkistyneessä materiaalissa. Tapaukseen liittyy myös vaaratilanne josta erillinen raportti kts. liite
Kannattaa tarkistaa vastaavat paikat / kiinnittää huomiota myös käyrien sisäpuoleen. Tarkastus suositellaan tehtävän fluoresoivalla tunkeumanesteellä. Vastaavan vaurion mahdolliseen syntyy vaikuttaa materiaalin muokkaus mm. taivutusprosessi, kylmämuokkauksen määrä, onko liuotushehkutettu yhdistettynä käyttöympäristöön.