
Vauriohaku
K-13705 SK10 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat SK10 – 14.12.2014 22:49
Su 14.12.2014 iltavuoron kiertomies havaitsi voimistunutta ritinää ja roiskintaa 3-rännissä, samansuuntaista havaintoa oli ollut jo aamuvuorossa. Todettu n. klo 20.49 rännin vuotavan kutakuinkin puolenvälin seutuvilta, aloitettiin kattilan alasajo, (stop ma 15.12.2014 klo 00.59).
Ma 15.12.2014 aamulla aloitettiin rännin irroitus ja vaihtotoimenpiteet. Todettiin, että rännikourussa on lähes koko kattilan ulkopuolisella osuudella on lukematon määrä säröjä/halkeamia, joista yksi suurimmista oli vuodon aiheuttaja. Tarkastettiin myös toinen ränni (1-ränni)ja jo tunkeumanestettä ruiskutettaessa havaittiin silmämääräisesti säröjä kourussa, joten vaihtoon meni sekin.
Vaihtosessio valmis ja tulille klo 17.51, verkkoon klo 23.49 ja lipeille ti 16.12.2014 n. klo 00.35, täysi poltto n. klo 04.31. Pahemmin vaurioitunut 3-ränni lähtee jatkotutkimuksiin vauriomekanismin selvittämiseksi. Materiaalin pitäisi olla H II:sta, varmistukset meneillään. Rännit vaihdettu 6/2014, elinkaari siis n.6kk. Molempien rännien lämpötiloissa ko. ajojaksolla pari korkeaa piikkiä (noin 108 C) eri aikoina, asiaa tutkitaan. Jäähdytysveden lämpötila pyritään pitämään 60 C.
Odotetaan jatkotutkimuksen tuloksia.
Kouruosan säröily (pintamateriaali tyssääntyy) syntyy lämpökuorman muutoksista (sulan tai jäähdytysveden virtauksen/lämpötilan vaihtelu) yhdistettynä jännityskorroosioon. Tyypillisesti tämä ilmenee poikittaisina säröinä kourun pohjalla tai sularajalla. Säröt syntyvät helpommin voimakkaasti muokattuun teräkseen.