s-icon-white-003

Vauriohaku

K-17442 – Stora Enso Oyj, Oulun Tehtaat – 25.4.2023 3:00

Käsitelty1
IlmoittajaKari Salminen
Vaurio havaittu25.4.2023 3:00
Kattilan käyttötilanne, jossa vaurio havaittiinnormaalikäyttö
Vaurioitunut osaekonomaiseri
Vaurioitunut, jos muu osa mikä
Tulipesän vauriokohta
Tulipesän vauriokohta
Vaurion sattuessa ilmenimuuta
Vaurion sattuessa, jos sulavesiräjähdys, lukumäärä
Vaurion sattuessa, jos muuta, mitä
Kattilan alasajotapanormaali alasajo
Seisokkiaika, tuntia61,5
Lisätiedot

Prosessinhoitajat huomasivat kosteutta eko 1:n tuhkakuljettimella 25.4. yövuorolla. Aamulla aloitettiin kattilan alasajo ja öljytulilla vuoto päästiin varmistamaan. Vuoto oli pieni ja tässä vaiheessa oli hankala nähdä muutosta vuodonvalvonnassa. Vuodonvalvonnasta näkyi tarkemmalla tutkinnalla muutos, joka oli hyvin pieni.

Sammutettiin kattilasta tulet ja pestiin ekot. Aamulla 26.4. mentiin kattilaan sisälle ja vuotokohta tarkentui eko 1:n alaosaan. Kuvia on liitteenä.

Vuotavan putken viereinen putki oli kunnossa, mutta siitä seuraava oli epäilyttävässä kunnossa. Koska kohteen vahvuusmittaus oli vaikea rasti, niin päätettiin tulpata kolme putkea. Ei jätetty ”pahojen” putkien väliin yhtä putkea lisäongelmien välttämiseksi.

Seisokin kesto lipeästä lipeään 61,5 h.

Kuvaus
Status
Lausunto
Lausunto 7.6.2023:
Vaikuttaa että vuoto on lähtenyt liikkelle evän lopetuskohdasta.
Ekonomaiserissa on ns. ”vanha design”. Evien muotoilu pyöreämmäksi voisi ehkäistä vauroita tulevaisuudessa.
Putkitulppausten vaikutus viereisten putkien lämpöliikkeisiin ja sidontoihin on selvitettävä seisokissa, ettei viereiset putket mene jatkossa mutkalle.
Nykyään evien muotoiluihin ja päiden hitsauksiin on omat ohjeistuksensa, sekä raja-arvonsa, joilla pyritään minimoimaan evistä alkaneita putkien säröilyjä tulevaisuudessa.
Päivitys lausuntoon 4.9.2023:
Saatujen lisätietojen perusteella vuoto ei ollut lähtenyt evän lopetuskohdasta vaan putken seinämää oli hävinnyt pellin vierestä melko isoltakin alueelta kahdesta putkesta. Alue oli silmämääräisesti ihan sileä, joten se viittaisi enemmän jonkinlaiseen virtauksen kanavoitumiseen kuin mekaaniseen hankaukseen. Kyseessä on paljon ajotunteja ja kyseinen ekonomaiseri vaihdetaan kesän seisokissa, joten voidaan todeta, että on tehty oikea ratkaisu tässä vaiheessa.

Kirjoita kommentti

Sinun täytyy olla kirjautunut, jotta voit jättää kommentin.