
Vauriohaku
K-17777 SK6 – Stora Enso Oyj, Imatran tehtaat, SK6 – 13.1.2020 0:00
Kattila oli normaalissa ajossa lipeetulilla, kun valvomonhoitaja havaitsi että syve-höyry ero erkani yht äkkiä rajusti ja kattilamies oli kierroksella kuullut kovaa kohinaa yläkerrassa ( 14krs) Valvomonhoitaja soitti ja ilmoitti minulle tapahtumasta, tulin paikalle ja käytiin kerroksissa kuuntelemassa kohinaa nuohoinien yläpuolen pikku tarkastusluukuista, se vahvisti olettamusta että tulistin vuoto.
Suolakuljettimilla ei näkynyt kosteutta (vettä) eikä tulipesästä kuulunut mitään poikkeavaa.
Kattila ajettiin alas kaasu/öljytulilla, silloin pystyttiin paikallistamaan vuotokohtaa sieltä 14 krs:n luukuista. Kasattiin telineet tulistimen 1A ja 1B väliin. Kattokaappi oli myös jäähdytetty ja sen jälkeen hieman imuroitu suolaa pois oletetulta korjaus kohteelta.
1A tulistimen yllä on kammiot 2 kpl joista molemmista lähtee kaksi putkea läpivientikoteloiden läpi tulipesän puolelle, kotelon etureunan laitimmainen putki oli mennyt poikki sen kotelon sisältä. (Eli sama kotelo kuin syksyllä 2019 missä oli vastaava tapaus mutta takareunan putki.) Nyt vaihdettiin ne kaksi etureunan putkea n.2m pätkillä.
Sitten taas 19.4 sama juttu, putki taas poikki 1A tulistimella ja samalla tavalla läpivienti kotelosssa. Vaihdettiin ne kaikki neljä putkea n. 1,5 m pätkät. Tarkastettiin taas viereisiä putkia niin paljon kuin seisokin kestäessä ehdittiin, uutta ei löytynyt ja eikun ajoon. Syksyn seisokissa 2020 vaihdettiin kaikki 260 putkea siellä kattokaapin ja tulipesän välillä.
Näitä samanlaisin katkeamisia on sen jälkeen tapahtunut useita.
Kyseessä on ollut alkuperäinen kattilan osa, joka on kestänyt verrattaen pitkään. Kyseessä siis voidaan olettaa olevan väsymisvaurio.
Kestoisuustyöryhmä suosittelee kiinnittämään huomiota tiivistehitsin laatuun niin valmistusvaiheessa kuin korjaustakin tehdessä. Hitsissä tulee kiinnittää huomiota A-mittaan sekä hitsausparametreihin.