
Vauriohaku
K-17777 SK6 – Stora Enso Oyj, Imatran tehtaat, SK6 – 9.3.2004 9:00
SK 6:lla oli normaali ajotilanne 09.03.04 lipeenpolto oli n.33l/s. Aamuvuoron kattilamies huomasi kierroksellaan että eko 2:n kuljettimella näkyy vettä. Veden tulo ei ollut mitenkään runsasta, se ei esim. näkynyt syöttöveden ja höyrynkehityksen piirtureissa poikkeavana. Palaverin jälkeen aloitettiin alasajo valmistelut.Lipeen poltto lopetettiin 10.03 aamulla klo.07.00 ja pesää poltettiin tyhjäksi n. klo.10 asti. Kattila laitettiin jäähtymään. Illalla n. klo.18 aloitettiin ekojen nuohoinpesu, ja kun ekot oli puhtaat jatkettiin keittopinnolle ja tulistimille, pesut lopetettiin aamulla 11.03 klo.08.Vaurio kohta paljastui sitten keittoputkiston ja eko 2:n välisestä solasta, telinemiehet rakensi vuotokohdalle telineensä ja sitten päästiin näkemään tarkemmin vuotava putki. Vuoto paljastui 2:s ekon alajakotukin yläpään ns.a-putken sauma repeämäksi. Se on 53:s putki vasemmalta seinältä lukien. Kohta avattiin ja korjattiin hitsaamalla, samoin korjattiin viereinen putki mihin oli osunut puhallus. Korjauksen teki Kvaernerin Lapuan miehet.Korjatut kohdat tarkasti Polartest Lpr. Kattila koeponnistettiin 11.03 iltayöstä käyttöpaineella 84 bar. Kaikki oli ok. Tulet sytytetty yöllä n.klo.03.30 ja lipeet palamaan n. klo.18
Joustamattomaksi suunnitellun rakenteen aiheuttama väsymismurtuma.