
Vauriohaku
K-17625 SK11 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat, SK11 – 29.4.2017 20:10
SK11:n painerunkoon tehty varsin mittavia muutostöitä, josta syystä kattilalle painekoe 110bar.
Varoventtiilit lukittiin ja kattila täytettiin n. 70*C ponnistusvedellä, ilmattiin ja aloitettiin paineennosto 80bar:iin, jossa pidettiin tasaantumistauko ja suoritettiin samalla kattilan ulkopuolinen tarkastus sekä luukuista tähystämällä mahdollisten vuotojen havaitsemiseksi.
Tarkastus aloitettiin kattokaapista, jonka oikeanpuoleisesta kulkuluukusta (kts.kuva) ja todettiin sen olevan kuiva. Käyttömestari tarkasti asian ko. luukusta käsin ollen luukun ja vaurioputken välissä, painelaitetarkastaja n. 1-2 m takanaan hoitotasolla. Paine tuolloin 80bar.
Kierrosta jatkettiin ja siirryttiin lopulta kattilan alle todeten, että kuivaa on sielläkin, aikaa kattokaapilla käynnistä oli kulunut ehkä n.15-20 min.
Operaattori ohjeistettiin nostamaan paine hitaasti haluttuun 110bar:iin, mutta hetken päästä huusikin radiopuhelimeen, että nyt kävi jotakin; – paine oli ehtinyt nousta n.85bar:iin ja romahti sitten äkisti n. 30bar:iin.
Siirryttiin pikaisesti takaisin kattila yläosaan ja havaittiin, että 1-tulistimen kokoojakammion ilmausputki oli revennyt toisesta käyrästään kattilan vieressä ja puhalsi vettä pitkin kattilan seinää alakertaan asti. Syvepumppu oli jo määrätty seis, kattilan pohjat sekä ilmaukset auki vuodon lopettamiseksi. Putki oli revennyt kohdasta, jossa oli hetkeä aikaisemmin oleskeltu.
Ulamiehet paikalle ja tarkastettiin muutkin vastaavat kammion ilmaukset, joista löytykin 3:sta käyrästä 2 ohutta, joissa ainevahvuutta enää alle 1mm.
Tuntematta putkiston todellista kuntoa päätettiin asentaa heti kammion jälkeen rintaventtiilit tuplana, jotta epävarma putkisto jäisi paineettomaksi sekä 2 kpl huonoja 2 & 3-tulistinryhmien ilmauslinjojen käyriä vaihdettiin.
Seuraavana päivänä uusi painekoe 110bar, OK.
Mainittavaa, että ko. kohteessa suoritettiin 17.04.2017 kuvan varoventtiileiden laukaisujen vuoksi mekaanisia lukituksia ja siinä yhteydessä jouduttiin operoimaan ko. vaurioputken välittömässä läheisyydessä, höyry arvot tuolloin n. 78bar/360*C
Ilmausputkistojen sekä tyhjennysputkistojen sijaintia sekä olemassaolon järkevyyttää mm. tarkastusten suhteen on syytä miettiä vakavasti, näitähän risteilee pitkin kattilahuoneita satoja metrejä toteutuksesta riippuen. Tyhjennys- sekä ilmausputkistojen keskittäminen joihinkin tukkeihin ei ole tapahtuneen valossa aina se turvallisin vaihtoehto, vaikka käyttäjäystävällinen onkin.
Kyseiset putket eivät kuulu normaaliin tarkastusrutiiniin, kaikkien putkien tarkastaminen ei olisi edes mahdollista nykyisen seisokkiaikojen puitteista.
Varsinkin vanhemmissa kattiloissa näiden putkien kuntoa kannattaa kuitenkin seurata.
Tyypillisesti korroosio iskee putkessa syntyvän lauhteen rajapintaan, joka jää putkeen ilmauksen jälkeen.