
Vauriohaku
K-17800 – UPM-Kymmene Oyj, Kaukaan sellutehdas – 7.9.2018 8:00
Sookattilan 2. ekon tuhkakuljettimella havaittiin kosteutta 7.9.2018, jonka jälkeen tilannetta tarkkailtiin ja suunniteltiin rauhassa korjausseisokki.
11.9.2018 aloitettiin lipeänpolton vähentäminen klo. 14:00, lipeänpoltto lopetettiin klo. 18:00 ja kaasutulet sammutettiin klo. 20:00. Tämän jälkeen aloitettiin kattilan jäähdytys sekä peräpään pesu.
12.9.2018 aamulla päästiin etsimään vuotokohtaa ja se löytyikin 2. ekon jakokammion sekä slingan liitossaumasta. Vauriokohta oli täsmälleen sama kuin 26.6.2018 korjattussa vuodossa. Tällä kertaa kuitenkin havaittiin seuraava:
– 26.6.2018 korjaushitsausta ei oltu tehty ympäri putken, vaan ainoastaan vuotokohtaan. Nyt vuoto oli samassa hitsisaumassa putken toisella puolen. Jääkin arvailun varaan, että oltaisiinko jälkimmäinen vuoto vältetty korjaushitsaamalla liitoskohta putken ympäri. Tällä kertaa vaihdettiinkin pätkä putkea kokonaan ja istutus kammioon tehtiin uudestaan.
– Lisäksi havaittiin että ns. ekon slingojen kuljetustukia oli pettänyt ekon etuseinän puolelta, jolloin tukemattomat slingat ovat päässeet värähtelemään, jolloin vauriokohta on todennäköisesti väsynyt ja pettänyt. Tämä ongelma taklattiin asentamalla slingojen sidontoja myös eko paketin etuseinän puolelle, koska ns. kuljetustukia ei pääse korjaamaan slingojen väliin kovinkaan helposti.
13.9.2018 klo. 8:00 pata oli korjattu, koeponnistettu ja kaasutulet saatu syttymään.
Juurisyy: liian korkea nouhoushöyryn paine ja irronneet sidonnat
Huolelliseen tarkastukseen koko yhteen ympäri tulisi panostaa. Tarkastus hiotulta pinnalta, ei oksidin päältä.
Huomioitava että elementti heiluu nuohouksen aikana edes-takaisin sivuttain, jolloin väsymistä tapahtuu molemmilla putken "sivupinnoilla" (väsymissäröt eivät näy alkuvaiheessa tarkastuksessa)