
Vauriohaku
K-17625 SK11 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat, SK11 – 16.12.2020 10:00
Laitoksella ke 16.12.2020 huoltopäivä -> SK11 kaasutulille -> rännien tarkastus
Taustaa:
Kattilassa 4 kpl rännejä, joista kahdella nro:t 2 & 3 ajetaan sulan paremman juoksevuuden vuoksi, riittävät hyvin max. kattilakuormille. Rännit nro:t 1 & 4 reservissä ja stand by-tilassa.
Edellinen huoltopäivä oli ke 28.10.2020, jolloin 2-ränni (hitsauspinnoitettu + hiottu jättöpäästä n. 300mm) meni vaihtoon, säröjä oli pinnoitteen alueella, jotka hiottaessa vain pahenivat.
Tuolloin 3-rännistä (pinnoittamaton, läkä) löytyi 1 kpl poikittainen näyttämä n. 100mm jättöpäästä ja sitä hioessa näyttämä hiukan "vaimeni" -> jätettiin seurantaan.
2-ränni (pinnoitettu, otettu ajoon ed. huoltopäivänä 28.10.) oli nyt 16.12. OK.
3-rännin (pinnoitamaton, läkä) edellisessä huoltopäivässä 28.10. seurantaan jätetty särö oli pysynyt kutakuinkin ennallaan, mutta sen sijaan uusia merkittäviä säröjä oli ilmestynyt lisää 5 kpl , jotka hiottaessa vielä pahenivat ja 1 särö ilmestyi vielä lisää hiottaessa eli yhteensä siis 6 kpl
-> ränni vaihtoon
Toteamus:
3-ränniin ilmestynyt edellisen tunkeumanestetarkastuksen jälkeen 48 vrk:n ajojakson aikana 6 kpl uusia, rännin hylkyyn johtaneita säröjä, mutta seurantaan jätetty särö ei indikoinut muutoksia
Kestoisuustyöryhmä käsitteli vaurion kokouksessaan 27.1.2021.
Vauriotyyppi on tuttu ja työryhmä suosittelee edelleen sulakourujen säännöllistä tutkimista.
Kouruosan säröily (pintamateriaali tyssääntyy) syntyy lämpökuorman muutoksista (sulan tai jäähdytysveden virtauksen/lämpötilan vaihtelu) yhdistettynä jännityskorroosioon. Tyypillisesti tämä ilmenee poikittaisina säröinä kourun pohjalla tai sularajalla. Säröt syntyvät helpommin voimakkaasti muokattuun teräkseen.