s-icon-white-003

Vauriohaku

K-17625 SK11 – Stora Enso Oyj, Sunilan tehtaat, SK11 – 16.12.2020 10:00

Käsitelty1
IlmoittajaTero Arvilommi
Vaurio havaittu16.12.2020 10:00
Kattilan käyttötilanne, jossa vaurio havaittiinmuu tuotantokatkos
Vaurioitunut osamuu osa
Vaurioitunut, jos muu osa mikäSularänni nro 3
Tulipesän vauriokohta
Tulipesän vauriokohta
Vaurion sattuessa ilmeni
Vaurion sattuessa, jos sulavesiräjähdys, lukumäärä
Vaurion sattuessa, jos muuta, mitä
Kattilan alasajotapa
Seisokkiaika, tuntia
Lisätiedot

Laitoksella ke 16.12.2020 huoltopäivä -> SK11 kaasutulille -> rännien tarkastus

Taustaa:

Kattilassa 4 kpl rännejä, joista kahdella nro:t 2 & 3 ajetaan sulan paremman juoksevuuden vuoksi, riittävät hyvin max. kattilakuormille. Rännit nro:t 1 & 4 reservissä ja stand by-tilassa.

Edellinen huoltopäivä oli ke 28.10.2020, jolloin 2-ränni (hitsauspinnoitettu + hiottu jättöpäästä n. 300mm) meni vaihtoon, säröjä oli pinnoitteen alueella, jotka hiottaessa vain pahenivat.
Tuolloin 3-rännistä (pinnoittamaton, läkä) löytyi 1 kpl poikittainen näyttämä n. 100mm jättöpäästä ja sitä hioessa näyttämä hiukan "vaimeni" -> jätettiin seurantaan.

2-ränni (pinnoitettu, otettu ajoon ed. huoltopäivänä 28.10.) oli nyt 16.12. OK. 
3-rännin (pinnoitamaton, läkä) edellisessä huoltopäivässä 28.10. seurantaan jätetty särö oli pysynyt kutakuinkin ennallaan, mutta sen sijaan uusia merkittäviä säröjä oli ilmestynyt lisää 5 kpl , jotka hiottaessa vielä pahenivat ja 1 särö ilmestyi vielä lisää hiottaessa eli yhteensä siis 6 kpl
-> ränni vaihtoon

Toteamus:

3-ränniin ilmestynyt edellisen tunkeumanestetarkastuksen jälkeen 48 vrk:n ajojakson aikana 6 kpl uusia, rännin hylkyyn johtaneita säröjä, mutta seurantaan jätetty särö ei indikoinut muutoksia

Liitetiedostot
Kuvaus
Status
Lausunto

Kestoisuustyöryhmä käsitteli vaurion kokouksessaan 27.1.2021.

Vauriotyyppi on tuttu ja työryhmä suosittelee edelleen sulakourujen säännöllistä tutkimista.

Kouruosan säröily (pintamateriaali tyssääntyy) syntyy lämpökuorman muutoksista (sulan tai jäähdytysveden virtauksen/lämpötilan vaihtelu) yhdistettynä jännityskorroosioon. Tyypillisesti tämä ilmenee poikittaisina säröinä kourun pohjalla tai sularajalla. Säröt syntyvät helpommin voimakkaasti muokattuun teräkseen.

Kirjoita kommentti

Sinun täytyy olla kirjautunut, jotta voit jättää kommentin.